inkokt lax med romsås!

2011-05-02 | 13:25:58


  • 900g potatis
  • 600g lax filé
  • 2 l vatten
  • 1 gul lök
  • 1 kruka dill
  • 3 msk vitvinsvinäger
  • salt, vitpeppar, svartpeppar
  • 3 dl gräddfil
  • 75g stenbitsrom
  • salt vitpeppar

 

koka upp 2 l vatten i en stor kastrull. ha ner 3 msk salt, 3 krm vitpeppar och 3 krm svartpeppar. skiva löken och skär av stjälkarna på en kruka dill. lägg ner i vattnet och låt koka ca 5 min. skär nu laxfilén i 4 delar, fram tom skinnet (ej igenom!) dra kastrullen från värmen och ha i vitvinsvinägern och lägger ner laxen. på med locket!

låt kastrullen stå på sidan av spisen och låt laxen'koka in' i ca 12-17 min! beroende på tjocklek.

bland gräddfilen med stenbitsromen. hacka de överblivna dillkvistarna och ha i ca hälften i såsen, resten spara du till garnering. smaka av med salt och peppar. ta nu upp laxen, gärna med en hålslev, och lägg upp den på ett fat. skvia en citron och garnera med dillen.

vi hade koktpotatis till och koktamorötter och sockerärtor med timjan på! riktigt smarrig mat som även känns nyttig och fräsch :) linas matkasse i sitt esse! ikväll blir det lammfärsbiffar som vi inte hann me förra veckan!


Kommentarer
Saskia

Kul att du verkar tycka om och skriver så gott om Linas matkasse! :)

2011-05-02 15:12:04
emily

saskia - ja jag älskar det! jossan sa något om att du gjort recept till dem??

2011-05-02 19:40:05 http://emslo.blogg.se/
Saskia

Det stämmer! Jag gör bla. deras recept till City-tidningen. Om inte jag jobbade för dem hade jag oxå haft kassen, helt genialiskt! :)

2011-05-03 11:57:10

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback