kycklingpaj

2010-01-27 | 21:59:23

 

I KVÄLL åt vi en sjukt god kycklingpaj som jag slängde ihop på inte alls så lång tid. Jag som inte är ett fan av äggstanning är absolut ingen paj-människa men den här pajen var riktigt riktigt god :) just därför delar jag med mig av receptet och leker ännu mer baknings-lagamat-blogg idag! ;)

 


 

Gör en pajdeg och tryck ut den i en pajform (ca 25 cm i diameter). Nagga den och ställ den i kylen. Sätt på ugnen på 200°.

 

fyllning (4-5 pers)

2 kycklingfilér

2 gula lökar

ett paket bacon

150g svamp

smör

salt

svartpeppar

3 msk rödvin

2 dl créme fraiche

1 röd paprika

 

Skär kycklingen i tärningar. Skala och finhacka löken. Skär, eller klipp, baconen i bitar. Skär svampen i bitar eller skivor. Stek kycklingen i lite fett i en stekpanna så den får färg. Ta upp den och fräs löken mjukt utan att den tar färg. Blanda i kycklingen och smaksätt med salt, peppar och vin. Ta upp blandningen ur pannan. Stek baconen ordentligt och ta sedan ur den och stek svampen. Blanda nu ihop kyckling, svamp och bacon i stekpannan och tillsätt créme fraiche. Taste it!

 

Grädda nu pajskalet i mitten av ugnen tills det fått färg, ca 15-20 min. Skölj och skär paprikan i skivor. Lägg den varma fyllningen i pajskalet, garnera med paprikan och servera! :)


Kommentarer
mathilda

haha, värsta bullmamman! ;)

2010-01-28 17:14:00 http://enannandelavstockholm.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback