detgörontimittmammahjärta..

2009-06-18 | 10:40:05
Har varit en jobbig morgon/förmiddag här. Engla har gråtit och skrikigt om vartannat. Hon skriker att hon inte vill till pappa utan vill vara hemma med mig. Det gör fruktansvärt ont att höra sin lilla säga sådana saker. Hon ska nämligen till sin pappa över midsommar och ska komma hem igen på söndag. Jag känner mig helt matt i kroppen och raktigenom ledsen. Jag har försökt med uppmuntrande ord om att de säkert ska till parken, att hon ska leka med Vega osv men inget biter på henne, hon VILL inte.

Det här är något som jag verkligen tycker är jobbigt. Många tror jag blir nöjda över att ens barn vill vara med en själv och inte hos den andre föräldern men jag känner tvärtom. Jag vill att min dotter ska vilja vara hos mig i veckorna och varannan helg hos sin pappa. Jag vill att hon (som hon oftast gör) ska se fram emot att åka till pappa och vara där och mysa. Inte att hon ska skrika sig hes om att hon inte vill åka.. Fy fan.

Är övertygad om att när F och V hämtar lillan idag så kommer hon vara en solstråle och se framemot helgen där.. Men nu innan är det bara sjukt jobbigt.

Kommentarer
Nathalie

Jag önskar att högklackat var typiskt mig :)

2009-06-18 10:54:37 http://nathaliesmode.blogg.se/
A A N N I E M A T I L D A

låter hemskt jobbigt :(



2009-06-18 11:04:24 http://aanniematilda.blogg.se/
Elin (Edvinsmamma)

Förstår att det måste vara jätte jobbigt!

Usch, ett mammahjärta går sönder såna gånger...hoppas att det snart går över och att lilla solstrålen kommer fram igen :)



Du har fått en fin utmärkelse på min blogg :)

Kramar

2009-06-18 11:05:06 http://edvinsmamma.blogg.se/
ericaandersson

Jag ska bara sitta inne idag hihi :) kram

2009-06-18 11:12:03 http://jobbiigt.blogg.se/
marie-sistersdesign

jag va precis sån när jag va liten, jag ville inte till min pappa. men jag ville aldrig dit, tur att det går över för engla och hon får kul sen! :)

2009-06-18 11:40:48 http://sistersdesign.blogg.se/
Sandra

Men stackars lilla, och vad jobbigt för dig.. Som du skrev så kommer det säkerligen gå över, och hon kommer få en kanonhelg!

Hur ska ni göra imorgon?

Puss

2009-06-18 12:15:59 http://sandris.webblogg.se/
Josefina

Emily, ursäkta att jag lägger mig i men nu kan jag banne mig inte hålla tyst. Du vet lika bra som jag att jag enbart vill Englas bästa och just nu förstår jag inte alls vad du sysslar med? Vad är det här för urbota korkat inlägg att skriva?



Vad exakt tjänar du på det här inlägget? Vad tjänar Engla på det? Vad tjänar er (din och mattes) relation på det hela? Jag vet att den inte är den bästa alla gånger men att göra den värre och skapa oroligheter i den är knappast rätt taktik om du vill din dotters bästa. Ni må tycka vad ni vill om varandra och jag uppmuntrar båda sidor att inte vara den omogna parten.. och det här var under bältet enligt mig.



Engla är, likt Zacke i sin bästa ålder.. men även värsta med trots hit och dit. Det du beskriver känner jag igen, Zacke gör det då och då när han ska till sin pappa, när han ska till dagis eller ibland tom när han ska hem till mig efter att ha varit hos mormor, mer eller mindre intensivt men vissa gånger han har verkligen gråtit ögonen ur sig. Det är för det första inget att ha ont i "mammahjärtat" för, för du vet lika bra som jag och du skriver det till och med, att Engla har det toppenbra hos sin pappa. För det andra så ser jag lixom inte var du vill komma med inlägget? Du vet att hon har det bra där och är glad/mår bra men du får ont i mammahjärtat för att??Personligen tror jag inte alls att det handlar om att hon inte VILL vara hos sin pappa, inte mer än vad det handlar om att hon inte VILL åka hem till sin mamma igen när hon väl är där, för det händer även åt det hållet kan jag berätta. Om du nu är så orolig över att hon inte ska vilja åka dit, trivas där eller vad det än må vara så kanske du borde främja deras relation med varandra och låta dem vara en del av Englas liv mer ingående än vad dom får nu?



Antar att du inte kommer våga publicera detta inlägg men ville ändå säga min åsikt som någon som känner båda parter i detta "drama".



Josefina

2009-06-18 12:21:34 http://zackster.blogg.se/
Vanessa

sv; hihi kan tänkta mig det hörredu!

Ska vi följa varandra med bloglovin?

kram

2009-06-18 13:14:39 http://wordsbyvanessa.blogg.se/
Jenny

Usch jag förstår att det måste kännas hur jobbigt som helst :( att du gråter inombords!



Hoppas det lättar lite!



Ha en fin midsommar trots allt, kramisar Jenny

2009-06-18 13:44:12 http://jennyn.blogg.se/
Linda

Gudars...jag hade själv brytit ihop när mitt barn hade åkt, en sån gång. Det inger verkligen ångest och det gör verkligen ont. Jag kan nästan känna smärtan i hjärtat...Jag hoppas det löste sig till slut ändå.

2009-06-18 13:53:42 http://banton.blogg.se/
Elle

Fy så jobbigt :( Jag förstår dig, inte alls roligt att hon inte vill till pappa.. Men jag förstår faktiskt henne med för jag har upplevt exakt detsamma själv.



När jag var ca 1år så separerade mina föräldrar och när jag var lite äldre skulle jag vara hos min pappa var tredjde helg och det utbröt ett helvette VARJE gång :(

Jag minns fortfarande hur hemskt jag tyckte det var.. det var som en blandning att komma hemifrån, bort fram trygga mamma, till pappa som jag inte kände så bra kändes det som, (just för att vi träffades för sällan kanske?!) Sen hade jag som dåligt samvete för mamma mitt i allt som det kändes som om jag lämnade.. Sen vart det extra jobbigt när hon vart ledsen för att jag var det och så rullade det på. Det kanske inte var exkat så det var, men det var så JAG upplevde det.

Jag ville gärna träffa pappa minns jag och jag tyckte synd om honom att jag inte ville åka, men jag ville inte sova där, hos honom och hans nya tjej och hennes barn kanske för att jag inte kände mig lika "hemma" där utan mer som en gäst trots att jag såklart var välkommen när jag ville. När jag väl kom dit var ´det inga problem men just timmarna innan. Jag grät och skek och hade som ångest och mamma tyckte jag skulle säga till pappa att jag inte ville dit men inte skulle jag våga det heller.. 4år gammal.



Jag hoppas det löser sig för er och att det lättar på sikt. Kanske det är just en känslig fas runt 4år?! Jag var lika gammal själv nämligen. Elvin, min stora, är också känslig just nu, vill inte sova borta, vara i från oss t.ex.

Ni kanske kan försöka prata om vad exakt som känns jobbigt, och hur hon upplever det, komma till roten av det så att säga, och se om ni kan hitta något som underlättar. Ibland är det ju så med barn, att de har andra tankar än vi tror och ibland stämmer våra upplevelser inte ihop. Jag minns att jag tyckte det var extra jobbigt när min mamma inte "styrde situationen" minns jag. Min mamma var väldigt ung och kände sig nog osäker själv iom. kaoset som utbröt och jag tror att hennes osäkerhet kring det hela lös igenom och fick mig ännu mer osäker och få dåligt samvete mot henne.

Nu kanske inte din tjej känner alls som jag gjorde, men det kanske kan kännas skönt att höra att det finns flera som haft liknande.

Som sagt, jag hoppas det löser sig och att hon kommer ur den jobbiga fasen snart. Kram.

2009-06-18 14:29:54 http://underbaringar.blogspot.com
mergime

jo jag börjar förstå det nu

efter allt skit..

ska börja fokusera på mitt mående nu..

kramkram

2009-06-18 15:09:32 http://mergimebytyqi.webblogg.se/
engelsson

Hmm här handlar det nog om en separationsångest hos Engla..som du själv påpekar så kommer hon nog att glatt följa med pappa när han kommer..det händer mycket hos barn i Englas ålder,,de börjar bli medvetna på ett annat vis o måste testa sin omgivning om den består rycken...samtidigt e du en fantastisk mamma som vid din ålder kan se det positiva i att Engla har en bra relation till sin pappa..många använder tyvärr sina barn som slagträn..hmm jag som bara skulle önska dig en bra midsommar o så blev det en romanS

2009-06-18 17:13:05 http://engelsson.blogg.se/
Amanda

Jag förstår att det måste vara sjukt jobbigt! Även om överlämnandet sedan säkert går smärtfritt och Engla då är glad så svider det i mammahjärtat ändå att se sitt barn så uppriven.



Hoppas det går bra iaf och att du får en fin midsommar!

Kram

2009-06-18 17:33:59 http://creyla.blogg.se/
Liza

Precis (angående det Amanda skrev ovan), det är faktist det som gör ont i "mammahjärtat" (även fast att jag inte är mamma men ;)), att se sitt barn så uppriven och ledsen, oavsett anledning.

2009-06-18 19:08:48
Liza

haha, du fattade att den sista var jag va? vet inte varför adressen inte kom med.

2009-06-18 19:29:49 http://entvatankar.blogg.se/
Maja: STYLE & LIFE by LEIA

Men oj....jag förstår inte varför folk så ofta verkar göra sitt absolut bästa för att tolka in saker som inte ens står.



Själv tycker jag (hihi...om någon sjulle bry sig) att detta var ett väldigt fint och högst moget inlägg av dig...du förklarar ju klart och tydligt varför DU tycker att det är jobbigt...att DU VET att Engla glatt kommer studsa med sin pappa när han väl kommer och att hon kommer att ha en härlig helg där.

Inte på något sätt kan jag förstå hur man kan tolka in något som helst negativt i det här inlägget... JAG uppfattade iaf inte att du på något sätt ville få det att framstå som att Engla hellre är med dig än sin pappa eller att han på nåt annat sätt inte skulle vara en bra far....



Skriver nog detta mycket för att jag fått ta så mycket skit senaste dagarna bara för att folk ska tolka hit å dit.



Kramar å hoppas du har det skoj ikväll...i vilka klackar du nu än valde...gaaaalet att man ska kunna gå i dom men det är lika galet snyggt:)

2009-06-18 20:37:05 http://styleandlifebyleia.se
Mattias

Alltså. Engla älskar att vara hemma hos oss, hon har sjukt kul med både mig, freja och vega. När jag hämtade henne idag så omfamnade hon mig med världens största kram och skulle visa upp mig för allt och alla.



Att Engla blev så ledsen och arg tidigare idag handlar helt enkelt bara om trots. Hon ville inte åka till oss, som hennes mamma sa, utan ville hellre vara hemma hos dom.



Engla har det jätte bra hemma hos oss, hon vill aldrig ringa till sin mamma, pratar inte ens om att hon vill vara någon annanstans. Och nästan varje söndag så säger hon att det enda hon vill är att vara hemma på måndagen, att inte gå till dagis, för att vara hemma med min sambo och englas lillasyster.



Spelar ingen roll att man säger att mamma eller mormor eller nannie ska komma och hämta, hon vill vara hemma hos oss punkt slut.



Emelie är en jätte bra mamma till engla, men frågan är ju vad för relation som ni har till era egna barn, ni som kommenterar? Barn trotsar så är det, och man måste tackla det på bästa möjliga sätt.

2009-06-18 21:59:52
Anna

Usch jag förstår att det smärtar i mammahjärtat. Jag tycker du gör det bra med att säga positiva saker till henne som hon och pappa kanske kommer att göra. Hoppas det gick bra när pappa kom och hämtade.

Jag var likadan ibland när jag var liten och skulle åka till min pappa över helgen.



Kram kram

Mia

Förstår att det är jobbigt.

KRam

2009-06-19 22:59:15 http://sofielskar.blogspot.com/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback