bakning

2010-01-27 | 16:35:15

 


IGÅR BAKADES den här utsökta (japp, promise you!) rulltårtan här hemma hos oss. Engla och jag slängde ihop den på 20 min innan maten och jag har missbrukat den sen dess. Det är inte helt OK att trycka i sig 3 bitar efter frukost .. en lite varning kanske. Obs! Baka inte (!) missbruk kan förekomma.



3  Ägg
1 1/2  dl  Socker
2  dl  Vetemjöl
1  tsk  Bakpulver
1  msk  Vatten


chokladsmörkräm
200  g  Smör
1 1/2  dl  Florsocker
1/2  msk  Vaniljsocker
2  msk  Kakao
3  Äggula


Vispa ägg och socker nästintill vitt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det. Tillsätt vattnet. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 225° i ca 5 minuter. Strö lite socker över ytan och vänd upp kakan på bak- eller smörpapper. Pensla med kallt vatten på bakplåtspappret för att kakan lätt ska låssna. Låt kallna.

Rör matfettet smidigt, gärna med elvisp. Tillsätt florsocker, vaniljsocker och kakao och blanda. Tillsätt äggulorna och rör till en kräm. Bre krämen över den kalla kakan och rulla ihop.
Förvara i kylen! Nami.

Kommentarer
vintageRetroPrinsessa



Rulltårta som är så gott :)

Här hemma har det bakats apelsin kokos socker kaka och banan socker kaka ekologiska .

Sen frukost bröd :)



Ha en fin kväll

2010-01-27 18:26:11 http://bambii.blogg.se/
Carro

mmmmMums!

Mathilda

Jag har faktiskt aldrig gillat rulltårta, men din och Englas såg ju riktigt smarrig ut!

2010-01-27 21:03:36 http://enannandelavstockholm.se
ina-bina

Men Emily, du har gått och blivit en matbloggare, tss ;) Kanelbullar, rulltårta och paj. Det är inte alls vad jag behöver lockas av innan jag ens ätit frukost, haha :P

2010-01-28 05:19:51 http://inabina.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback