please wear this!?

2010-07-19 | 18:10:05

finaste 'jeans' tightsen på po.p nu


ibland kan jag inte annat än att önska att min unge skulle vilja ta på sig ett par byxor once in a while! eller nej, det behöver faktiskt inte ens vara byxor, ett par leggings skulle ha funkat. men ickesanicke! vissa av er vet att jag och engla har en varannandags princip hemma hos oss vilket innebär att hon väljer ena dagen också jag nästa osv ..

kan det bli simplare?
om alla var med på det ...

under sommaren skulle jag väl inte kalla det ett vinnandekoncept precis utan det har mer hattats hit och dit och hon har egentlingen valt varenda jäkla dag eftersom klänning varit det ultimata nu när solen står som högst. och visst, jag kan ju också välja klänning - jag älskar klänningar! men det den här prinicipen har i grunden sagt:

klänning
byxor/kjol
klänning
byxor/kjol osv.

min dag har varit = byxor och vid undantag en kjol (för allt i garderoben måste ju användas tycker man!) och englas dagar har utan undantag varit = klänning .. hur jag nu till hösten ska komma tbx till det här mönstret tycks smått omöjligt och jag har börjat fundera på om det är värt det? alla är vi olika och engla ja, hon är en klänningstjej! varför ska man hålla på och ändra en person?

jo jag vet, det finns tusen anledningar, såklart! och kampen kommer nog pågå tills hon är 12 och faktiskt VILL ha byxor på sig. då kommer jag ångra det här och be på knä om att få se henne i klänning.


hur gör ni hemma när kidsen är bestämda med kläder osv?
ska man låta dem vara eller vara hård?
är det nödvändigt att barn mååååste ha byxor
(ni förstår vad jag menar - variationen)?


Kommentarer
freja

låt henne ha vad hon vill.. men ska man ut i skogen och klättra i träd kanske byxor är att föredra? eller om det är kallt? finns ju alltid omständigheter.



..haha ang tröjan: ja, den var lite stor. 4-6mån stod det på den men jag tror nog att just den tröjan var lite stor ren allmänt?

2010-07-19 19:57:54 http://stocktownstories.blogg.se/
Josefina

Jag tycker väl att det beror lite på VARFÖR ens barn alltid väljer en viss typ kläder/leksaker/mat osv hur mycket man bör gå in och styra.



Väljer Zacke att bara ha HELLO KITTY på sig jämt för att det är status bland kompisgänget så skulle jag förmodligen säga både stopp och snacka med föräldrar. Tycker inte att små barn ska börja jämföra sig redan nu.. eller ens aldrig. I långa loppet skapar det bara utanförskap.



Men handlar det om att faktiskt just den tröjan är den som är skönast, eller att han just köpt den osv så är det klart han få välja!



Samma gäller det andra, visst får han välja mat då och då osv men det är jag som är vuxen och bestämmer att man inte kan äta korv varje dag.



Sen, ja.. man måste ha byxor i bland i mitt tycke som förskolepedagog. =) Kan bli gaaaalen på föräldrar som sätter på ungarna klänning under overall, det är knöligt och krångligt. Och jag vet inte hur många knän jag plåstrat om (och tagit av trasiga strumpbyxor från) efter att tjejerna snavat på sina klänningar. Jeans är överlägset bäst när det är lite lagom kyligt, går inte hål på och ger oftast inte blodiga knän. Tycker det är så tråkigt när vissa barn inte riktigt vågar leka ordentligt för att dom är för rädda om sina kläder. Det kan vara killar i sina favoritkläder också, men oftast är det tyvärr tjejer.



Gillade jeansleggingsarna som fan! =)

2010-07-19 20:50:46 http://zackster.blogg.se/
Frida-FantastiskaMamman

Jag lägger fram två outfits som Engla & Astrid får välja på...Ediths kläder bestämmer jag....



Nu på sommaren tycker jag att din Engla kan ha klänning varje dag...

Kramisar<3

ina-bina

Tycker inte att det är så nödvändigt att ha byxor på sig så länge hon trivs i kjol och klänning. Det är i så fall för att det är snyggt med byxor och främst för att det är kallt. Men om jag inte minns fel ville hon hellre ha tjocka strumpbyxor på sig i vintras? :/



Såna där tunna jeans är ju dessutom jättesköna att ha på sig, såna har till och med jag och jag är också mer för klänningar :P

2010-07-19 22:31:59 http://inabina.blogg.se/
Maria, Livet med tre

Jag gjorde länge som du med min dotter men när hon blev lite större.. typ kring..6 kanske då fick jag ge upp. Jag orkade inte med fighterna helt enkelt. Sen blir det ju oxå rätt dyrt i längden med alla kläder man köper på sig som sen bara ligger och dammar i skåpet. Nu när min dotter är snart 11 år så har hon verkligen en egen stil och jag försöker väl få in lite av det jag tycker om men förgäves. Jag har fått lära mig att tänka såhär "Min dotter är en egen person med egen smak som tyvärr inte har exakt samma smak som jag har.." Det svåraste för mig har nog varit att acceptera att hon är en egen person och inte alls som mig, vi är väldigt olika gällande vissa grejer och jag trodde nog när jag fick en dotter att hon skulle bli en exakt avbild av mig men nä... så blev det inte riktigt ;-)

vad jag vill säga med allt detta är väl att man ska välja sina fighter.. annars blir det himla mycket att bråka om som tar en massa onödig tid & energi från er båda. För egentligen är det ju inte hela världen om Engla går i klänning varje dag (detta kommer ju med all säkerhet ändras med åldern.. tro mig ;-) ) eller om min dotter Destiny envisas med att BARA gå i leggings (japp... man kan tröttna på det oxå.. skulle verkligen vilja ha på henne tex ett par jeans..)..

Det finns värre saker här i världen :-)

Men tro mig ... jag förstår hur du tänker.



Kramar!!



2010-07-20 21:19:08 http://livetmedtre.wordpress.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback