day zero.

2009-08-17 | 21:40:05
JAG HAR NOLL enrgi ikväll. Jag känner mig matt i hela kroppen. Engla vill inte sova på kvällarna, trots tidiga mornar och lekfulla dagar. På kvällen vill hon vara uppe, inget mer med det. Igår låg jag med henne i två timmar, annars springer hon upp och ner som en jojo ur sängen. Vissa kvällar, sällan men ibland, kan hon somna vid halv åtta då henens sängtid är men det var länge sedan sist. Att hon är upp till nio-tio hör inte längre till ovanligheterna. Jag känner mig helt slut. Ikväll har hon skrikigt konstant i 45 minuter och jag har legat och schyssat och försökt få henne att komma till ro och bli besegrad av tröttheten. Tillsist kom det, för fem minuter sen. Nu är jag på bristningsgränsen och vill själv bara sätta mig och gråta. Det gäller att hålla lugnet och andas när dessa kvällar kommer, något jag verkligen fått sätta prov på mig själv nu.

Mina tankar en måndag. Jag ber om ursäkt, brukar inte spy ur mig saker på det här viset.

Kommentarer
Anna med Elsa

Jag har nu en 5-månader gammal tjej som tack och lov sover BRA om kvällarna - peppar, peppar. Men det är inte förrän nu som hon faktiskt börjat göra det. Det har varit en kamp både dag- och kvällstid där en ond mage ställt till problem och skrikfest varit en återkommande grej nästan dygnet runt. Så jag förstår att du är helt slut. Det är skitjobbigt när barnen inte vill sova. Allra helst när man själv är utmattad och slut.

2009-08-17 22:06:12 http://mammanochbebin.blogg.se/
carolina

hoppas på en bra dag nästa dag! jag tycker du verkar vara jättebra, alltid när du bskriver din och englas dialog :)

2009-08-17 22:12:47 http://acarolinas.blogg.se/
mela

Och jag som tycker du verkar vara en toppen mamma, även fast jag inte känner dig får jag känslan av att du är just det! Låt inte någon annan få dig att tro annat.



Engla-Li har varit precis likadan den här sommaren, vägrar sova fast hon härjat och varit vaken sen tidiga morgonen. Det tär på en, för man behöver få lite egentid mellan varven. Nu är ju vi två om barnen så det underlättar en hel del.



Hoppas du finner energin någonstans, om inte, så är det ok att inte vara på topp jämt och ständigt! KRAM

2009-08-17 22:14:23 http://melano.webblogg.se/
Nathalie

Förstår att det måste vara jobbigt att bo kvar hemma när men själv har startat en egen familj. Jag har ju själv inte barn men jag var precis som Engla när jag var liten. Fick panik när jag skulle sova och ville verkligen inte. Mina föräldrar kände nog som du. Skickar en kram till dig!

2009-08-17 22:14:58 http://nathaliesmode.blogg.se/
F

..kom ihåg vad jag sa; vi tar henne gärna nån dag innan fredag! tänk på det.

xx

2009-08-17 22:21:58
elin

det är tufft som fan att ha egen lägenhet och barn. det är först NU som jag har haft en inkomst. vi har haft det förjävligt, rent ut sagt. men man klarar det! några dyra skor kan man inte köpa utan planering ;) men man uppskattar allt så otroligt mycket mer när man har fått kämpa ordentligt ekonomiskt.

och jag tvivlar inte en sekund på att du är världens bästa mamma! kolla vilken solstråle du har gjort! well.. ikväll kanske hon inte var en solstråle. men man kan inte alltid lyda mamma. det gör jag fortfarande inte ;)

2009-08-17 23:11:52 http://elinelversson.blogg.se/
Anna med Elsa

Jag kom att tänka på dig igår kväll och förbannade mig lite över att jag aldrig kom på att skriva det till dig då, i min första kommentar.



Ett sätt för att få trevligare kvällar, kan ju vara att vid något tillfälle så långt bort från läggningen som möjligt, prata med Engla och fråga hur hon vill ha det vid läggningen. Vill hon att det ska vara bråkigt och skrikigt? Vill hon att det ska vara mysigt? Du kan ju även berätta att igår var det ju väldigt skrikigt och bråkigt och så vill jag inte ha det. Kanske att ni sedan skriver ner det och har som "regler." Och vid t ex tandborstningen påminner du henne om hur ni båda vill att läggningen ska vara. Kanske även innan det.



Jag tror att förberedelser är nyckeln till ALLT (enkelt för mig att säga, jag som har fortfarande har en bebis och som inte riktigt hunnit bepröva "min" metod ;)). Så förbered, förbered, förbered. Berätta för henne ca 15-10 min INNAN läggdags att "Om en liten stund är det dags att sova." Påminn igen efter 5 minuter. Då blir det inte ett sånt himla stort avbrott i leken. Då har hon hunnit plocka ihop och avsluta.



Nu vet jag inte alls hur du/ni gör och om det här ens fungerar, men Engla är ju i alla fall så pass stor att hon går att prata och resonera med. :) Kanske att det kan vara värt ett försök i alla fall?



KRAM

2009-08-18 06:59:41 http://mammanochbebin.blogg.se/
Elin (Edvinsmamma)

Men vännen, jag tycker att du varkar vara en TOPPEN bra mamma till lilla Engla! Alla barn är olika och en mamma är den som känner sitt barn bäst och dens små egenheter. Därför är det svårt för andra att säga vad som är rätt och fel...



Jobbigt att hon är så svår att få att somna. Edvin är också det, men vi brukar låta han få ligga och titta på film en stund innan han somnar...och då brukar det gå bra (trots att han är vaken till nästan tio varje kväll)...



KRAM!

2009-08-18 10:10:03 http://edvinsmamma.blogg.se/
Frida

Att barnen inte vill sova tär verkligen på krafterna... så jag förstår din frustration fullständigt!

Kramar<3


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback