840 kr?

2011-10-27 | 12:13:30

igår åkte jag med svärmor till ica maxi. vi har blivit otroligt dåliga på att storhandla på sista tiden och det kan göra mig tokig när jag behöver små handla varenda dag inför middagen! det blir liksom en inre stress över det. "vad ska vi äta?" "när ska vi handla?" jag är en sådan tjej som gillar att skriva matlistor, iaf för en vecka, och handla allt inför varje måltid - in i minsta detalj! ha det klappat och klart, slippa tänka på det.

onsdag - tapas!
torsdag - pasta med kyckling fetaost oliver sås.
fredag - köttbit med rödbetor & chevré.

det är denna veckas matlista (vi missade början av veckan = små handlat mat). och dessa tre rätterna inkl lite smått som sköljmedel, bröd, godis & fredagsmys gick på 840 kr! förstå ni? det är fasiken hutlöst! känns underbart när lönen knappt hunnit landa på kontot också ryker det iväg på räkningar och mat .. och bara mat för 3 dagar!?

och då är vi faktiskt bara 3 stycken i hushållet .. enligt konsumentverket ska våra inköp av livsmedel ligga runt 3000kr/månad. jag undrar om man kör falukorv hela veckan då eller vad knepet är? vi uppskattar god mat och jag kan inte riktigt se oss som en köttbullar & mackaroner familj. det är inte riktigt vår grej :) är det där de brister?


Kommentarer
J

Nej, vi handlar för 3000 och vi äter varken köttbullar och makaroner eller falukorv mer än max en gång per vecka (och då alltså inte båda varje vecka). Men godis och sådant är ju dyrt så det kanske är där det hamnade en del?

Nilma

Enligt Konsumentverket ska vi två äta för 3700 per månad och ja, vi för över 4000 till matkontot varje måndag och det klarar vi oss på!



Men, hur räknade ni eftersom ni är 3 och fick mindre?

2011-10-27 13:42:14 http://www.nilma.se
Hondjur

Vi handlar för ca 1000:- i månaden. En del köttbullar blir det. Kanske ett par ggr i veckan. men det är oftast för att Liten vill ha -endast- köttbullar. När det kommer till mig brukar vi oftast köra storkok.. Då kan man frysa in..

Eller soppor.. till exempel. Finns mycket god och billig mat som inte behöver kosta skjortan.

Självfallet äter vi massa kött och fisk med :) Men som sagt: Storkok is the shit! :)

2011-10-27 14:40:29 http://etthondjur.blogg.se/
Mandy

Det är lyx, vardagslyx, men det är man värd när man har jobb och stress! Jag och min pojkvän äter för 3000kr/månaden, men då får vi snåla med annat, typ köpa billigt toapapper! :)

2011-10-27 18:00:53
Kattis

Fast enligt din länk ska ni ju ligga på nästan 4000 beroende på om ni köper lunch eller äter den hemma, och så himla långt därifrån är ni ju inte :) godis och fredagsmys kostar ju på också.

2011-10-27 18:13:27
emily

kattis - nä enligt min länk ska vi handla mat (utan lunch då ingen äter den hemma) för exakt 3340kr :) vilket inte finns! men som mandy skriver så är det vardagslyx! jag sticker inte under stolen med att jag älskar goda ostar och fredagsmys :) men det blir väldigt tydligt att mat är dyrt när man tycker att man "små handlar" och det blir 840kr .. men det har blivit dyrare med mat ..

2011-10-27 18:28:12 http://emslo.blogg.se/
Marie

Kör med ICA:s Billiga Veckan, god och billig mat att varva med!

2011-10-27 21:16:54

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback