about outwear

2010-10-03 | 11:16:31
ursch jag tycker, säkert som många av er, att det är sanslöst svårt att klä kidsen den här tiden på året. sommaren är enklare än enklast och något på fötterna och på sin höjd en kofta räcker, vintertid är det mest att bara byllsa på med typ allt och köra underställ och lager på lager för hela slanten!

men nu .. nu när det är en slags 'övergånsperiod' så är det sjukt svårt att veta vad som håller hela dagarna, de iskalla mornarna och det sol-värmande dagarna/eftermiddagarna. på polarn o. pyret . se har det en slags guide där du kan välja väder och därefter se förslag på kläder, alldeles ypperligt men självklart väldigt generaliserat.

det finns inte ett barn som är det andra likt när det kommer till värme/kyla. engla ex är väldigt varm av sig och att ha ett helkropps ullunderställ på henne skulle få henne att fullkomligen koka! polyester är vad som gäller på överkroppen där fukten absorberas fort men ändå är varm (ulltrumpbyxor på benen), men att börja med det idag, tidig höst, är inte att tänka på för vår del.

jag får dagligen frågor av föräldrar som undrar "hur kallt väder klarar den här jackan/byxan/understället?" men det finns inte ett vättigt svar på det eftersom vi är så otroligt olika. därav tycker jag, personligen, att lager på lager principen är ypperlig! :)

idag så kör jag "vanliga kläder" närmst kroppen (jag övergår när temperaturen sjunker på mornarna till underställ närmst kroppen) och sen lager på lager med vindfleece + vindjacka. det gör så att barnen själva kan klä av sig under dagens lopp och när temperaturen stiger. samma sak gäller på benen, vindbyxor + antingen jeans eller en fleecebyxa över strumpbyxa. sen att vindjackan är vattentät likaså byxan gör så barnen slipper springa och byta vid blöttväder. man måste alltid ha i åtanke att det ska vara lätt! barnen ska kunna gör det mesta själva.

hur gör ni när det kommer till kläder den här perioden på året?
jag jobbar ju med detta varje dag och vet att det till 100% är olika för varenda unge. så hur gör ni?


ja + byxor då :) men de fick ligga i väskan tills vi nådde dagis tyckte engla (o nä, ballerina är inte helt genomtänkt men det byttes också till gympisar på dagis, kompromiss - javisst!)

Kommentarer
Maja

Jag håller med dig om att vädret är svårt nu... har helt lämnat jeans och barnen har nästan alltid leggings på sig. Över det po.p/kappahl skalbyxor (fodrade galonisar och det är superblött). Upptill har de nästan alltid windstoppern från po.p och antingen skaljacka eller dunväst över. Gillar nästan västen bäst, för den är så himla superduperenkel att ta av. Och vissa eftermiddag har det faktiskt räckt att bara ha västen i eftermiddagssolen på vägen hem... Men visst är det lättare sen när det är all in, så att säga! :-)



Kram!

2010-10-03 19:16:40 http://majao.blogg.se/
Line

Eftersom att vi har så kalla vintrar här (ofta upp emot 40minus) så måste vi köra med lager på lager. Riktigt underställ och "riktiga" vinterkläder. Är det mer än -30grader åker ullkläderna på :)

Theo och H kör med en del samekläder, behöver jag ens skriva att jag INTE gör det ;)

2010-10-03 21:00:42 http://svenskafinnar.blogg.se/
Maria, Livet med tre

Åhhhhhhhh så GLAD jag är att du är tillbaka!!! Har inte varit inne på ett tag nu så det var minst sagt en surprise att du börjat igen :-)

Men gud så kul!

Nu vet jag ju knappt var jag ska börja... börjar med att säga ett otroligt stort GRATTIS till nya jobbet, det var inte dåligt uppsving du gjort. Vad jag önskar att jag bodde närmare din butik... jag som alltid handlar på polarn... hade varit skojsigare att handla av dig.

Nu till inlägget.. Jag håller helt o fullt med dig att alla funkar olika.. har 3 barn som alla är olika varma, svettas olika mycket , fryser mer eller mindre. Just därför älskar jag era skalkläder! Har både jacka och byxor till killarna, tyvärr så uppskattas dock inte plaggen av min 11 åriga tjej.. alldeles för töntiga är de visst ;-) Men till killarna är de perfekta.. än så länge har de sina vanliga kläder under + en tjockare tröja och det räcker absolut. När det blir kallare så har de era fleece eller vindfleecen samt ull underbyxor som jag varierar med. Detta klarar de ju sig med väldigt länge och det som är så jäkla bra med dessa skaljackorna + byxor är ju att de är vattentäta och vindtäta.

Jag är faktiskt så imponerad av dessa ytterplagg att jag nu gör ett arbete i skolan(läser textil) om just polyamid som kläderna är gjorda av. Måste oxå säga att jag är imponerad över er kundtjänst.. ställde dom en produktfråga om skalkläderna härom dagen och fick ett utförligt svar bara en timma senare :-)



KUL att du är tillbaka :-)

Kramar i massor!!



2010-10-03 22:11:30 http://livetmedtre.wordpress.com
Britta Bloggar

Många lager så att man kan justera? Det är ju så himla svårt, dels för att temperaturen varierar som sjutton och dels för att iaf mitt barn har dagar då hon springer runt som en tok och andra då hon sitter i sandlådan i timmar....

Mia

Vi kör med polarns skal/regnkläder, och har en fleecedress liggande på dagis för kallare dagar. Och även en fleecedress hemma förståss.

Han är lite smått frusen av sig min lilla kille.

Men när det är minusgrader på morgonen, och 13grader varmt på dagen, så är det himla svårt att välja rätt. Så lager är optimalt nu denna årstid.

2010-10-04 11:59:30 http://woodland.blogg.se/
Frida-FantastiskaMamman

Med tre små tjejer att klä krävs det åpde tanke & tålamod när det gäller att klä dem OAVSETT årstid. Mina tjejer är dessutom väldigt olika när det gäller hur varma, kalla de blir!!

Men som ddu skriver så kräva det endast ett sunt förnuft & en tanke på hur just det egna barnet är...

Kramar<3

jessica

Det skulle vara jättekul att se bilder från Gekås. Funderar själv på att åka dit. Har de bra barnkläder? Är det värt det?

2010-10-04 16:42:33

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback